När det är dags att anlita gräventreprenör och hantverkare för ditt avlopp finns det ett antal saker att ha i åtanke. Nedan listas sex olika saker som kan vara bra att tänka på.
1. Börja med att tänka igenom ordentligt vad du vill ha hjälp med. Ska entreprenören också hjälpa dig att välja teknik och skriva tillståndsansökan eller ska han/hon endast bygga en anläggning du fått tillstånd för?
2. Ta gärna in offerter från flera entreprenörer innan du bestämmer vem du ska anlita. Tänk på att inte bara gå efter priset, det viktigaste är att entreprenören är kunnig och noggrann. Avloppsläggningen ska ju fungera i många år och bl.a. skydda din och grannarnas vattentäkter.
Välj helst en entreprenör som har genomgått diplomutbildning inom små avlopp så vet du att hen har goda kunskaper inom området.
3. Ta referenser. Be entreprenören om namn och telefonnummer till tidigare kunder. Fråga referenserna om entreprenörens arbete:
- Fungerar avloppsanläggningen bra? Har det blivit några problem med anläggningen sen den byggdes? Hur har entreprenören i så fall hanterat klagomål?
- Hur fungerade samarbetet med entreprenören? Var han/hon noggrann med att informera om sitt arbete?
- Blev det några kostnader som inte var medräknade i budgeten? Hur informerade entreprenören om eventuella fördyrande omständigheter, t.ex. markförhållanden som inte framgick från början?
- Höll tidplanen?
4. Innan du gör det slutliga valet av entreprenör, kolla upp följande:
- Be att få alla uppgifter från entreprenören: fullständigt namn, adress, telefonnummer och person- eller organisationsnummer. Dessa uppgifter ger dig möjlighet att göra ytterligare kontroller.
- Kolla med skattemyndigheten att entreprenören har F-skattesedel. Detta innebär att det är entreprenören och inte du som ska betala arbetsgivaravgifter.
- Entreprenören ska kunna visa upp att han/hon har en försäkring som gäller under byggtiden.
- Ring till Kronofogden och kontrollera att entreprenören inte har några betalningsanmärkningar. Betalningsanmärkningar gör det svårt för entreprenören att få fram material från andra företag.
5. Skriv alltid ett avtal. Det är viktigt om det blir problem i efterhand men hjälper också till att undvika missförstånd. Om entreprenören inte vill skriva ett ordentligt avtal bör du anlita någon annan istället. Avtalet bör innehålla:
- namn på båda parterna
- tjänstens omfattning
- pris (fast pris, ungefärligt pris eller löpande räkning)
- hur betalning ska ske
- tider för arbetets påbörjande och avslutande
- särskilda villkor
- vitesklausul vid försening
- båda parters underskrift
6. Gör skriftligt avtal om ändringar som ni kommer överens om under arbetets gång. Se broschyrer och mallar nedan.
Konsumenträtt
Du har fått tillstånd och tar hjälp av en firma för att anlägga avloppsanläggningen. Då är det Konsumenttjänstlagen som gäller. Lagen kräver bl.a. att den som utför tjänster ska göra det fackmässigt.
Om det skulle uppstå problem med anläggningen som har med själva anläggandet, tjänsten, att göra har du en så kallad reklamationsrätt. Om du upptäcker fel ska du klaga hos den som utfört tjänsten som då får chans att rätta till.
Ju tidigare du upptäcker och påtalar felet desto bättre. Lagen ger dig rätt till att reklamera tjänsten i 10 år från att uppdraget var slutfört. Detta är ett bra skäl till att dels dokumentera anläggandet som många kommuner kräver och dels göra en mer noggrann kontroll något år efter att anläggningen tagits i bruk. Du kan också vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Vid stora problem som gäller mycket pengar bör du vända dig till en advokat.
Cecilia Collin, konsumentjuridisk rådgivare vid Västerås stad, informerar och tipsar om vad du kan läsa mer samt berättar om konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen och enskilda avlopp.
Via VA-guidens youtube-kanal kan du se fler filmer.
I filmen säger Cecilia att det är avgiftsfritt att få sitt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Från och med den 1 juli 2024 kostar det 150 kronor att anmäla och inleda ett ärende.
Sedan filmen spelades in har Konsumentverket uppdaterat sin broschyr med tips inför att anlita en hantverkare.
Broschyrer, mallar och exempel
I dessa broschyrer från Konsumentverket finns många goda råd
Tips till dig som ska anlita bygghantverkare, från 2018
"Broschyren innehåller allt du behöver tänka på när du ska anlita hantverkare - från det att du planerar arbetet till att det är färdigt. Broschyren är uppdelad i vad du ska tänka på före, under och efter arbetet är genomfört." Källa: Konsumentverket
Se framför allt checklistan på sista sidan inför att du anlitar en hantverkare.
Äldre variant från 2014: Tips till dig som ska anlita en hantverkare
Hantverkarformuläret 17
"Hantverkarformuläret 17 är avsett att användas vid anbud och avtal för reparations-, ombyggnads- och tillbyggnadsentreprenader där enskild konsument är beställare." Källa: Konsumentverket
Ladda ned Hantverkarformuläret 17
Ifyllnadshjälp till Hantverkarformuläret 17
Konsumentverket har även tagit fram en broschyr med tips till dig som är bygghantverkare.
Hitta en gräventreprenör i din kommun
Du hittar förhoppningsvis entreprenörer eller konsulter i din kommun via vårt entreprenörsregister.