Får vi leda urin till BDT-reningen?

Hej!
Jag ska installera urinseparerande torrtoa i vårt fritidshus. Avföringen ska vi kompostera på tomten. Får vi leda urinen till vår BDT-rening som är en tvåkammarbrunn med markbädd efter?
Vänliga hälsningar

Hej!
Nej, urinen får inte ledas till BDT-reningen. Den mesta näringen finns i urinen, så då räknas avloppet som toalettavlopp och det behövs en trekammarbrunn med tillräcklig rening för toalettavlopp därefter.

Måste avloppet för ett hus fungera för fem personer?

Hej,

ni skriver på er hemsida:

”Stugans standard avgör krav på rening

Lösningar för vatten och avlopp beror till stor grad på husets standard. Miljökontoret ställer krav utifrån det nyttjande som är möjligt, inte hur du som ägare tänker nyttja det. Om det inte går att bo i stugan året om kan det vara ett skäl till avsteg från vanliga krav på enskilda avlopp. Eller om stugan är så liten att det rimligen inte går att bo en familj på ca fem personer i den.”

Vad menar ni med ”avsteg från vanliga krav på enskilda avlopp”?

Hej,

vi försöker spegla de krav som miljökontoren ställer. Det har utvecklats en praxis, sen ca 2006 i och med de allmänna råden om små avlopp, om att utgå från 5 pe (utgå från en föroreningsmängd som motsvarar fem personer) vid dimensionering av nya avlopp. Rekommendationen kommer från s.2 i det allmänna rådet, Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd (HVMFS 2016:17)

”Den dimensionerande belastningen för ett hushåll bör grunda sig på ett antagande om lägst fem pe och åretruntboende om det inte finns starka skäl mot detta”

Den jurist vi samarbetar med brukar återkomma till att myndigheten bör se till husets standard, den sannolika och möjliga belastningen på avloppsanläggningen. Resonemanget är att det inte är troligt att husägaren anpassar sin fysiska avloppsanläggning (bygger om den) i takt med att det normala nyttjandet ändras.

Normen om 5 pe för ett hushåll är aktuell för dimensionering av nya anläggningar. Den bör dock inte användas för att uppskatta belastning från befintliga hus. Vid tillsynsärenden är det lämpligare att se till den faktiska belastningen och det verkliga nyttjandet, om det inte finns starka skäl emot detta. Om det handlar om en avloppsanläggning för ett flertal fastigheter finns annan praxis för dimensionering av nya VA-anläggningar än att räkna 5 pe för hus.

I fallet med fritidshus tänker vi att det är vanligare att man avviker från grundkravet om 5 pe utifrån stugans standard. Med detta menar vi att det troligtvis är vanligare att göra avsteg från kraven om att avloppsanläggningen behöver klara dimensionerande belastning motsvarande 5 pe, till exempel sommarstuga med enklare standard, än att göra avsteg från grundkravet när det gäller permanenta hushåll. Apropå sommarstugor kan det i många fall vara bra med marginal i anläggningen för att klara tillställningar och sammankomster vid stugan. Lär ju variera från fall till fall och beror som sagt på husets standard.

Räknas ny markbädd efter befintlig trekammarbrunn som en ny anläggning?

"Jag har en trekammarbrunn som nu blivit underkänd av kommunen på grund av att det inte finns någon rening efter. Jag måste göra en markbädd och brunnen ska vara orörd så endast en markbädd ska grävas. Min fråga är, ses detta som underhåll av befintlig avloppsanläggning eller ses det som att göra en ny anläggning om det inte finns markbädd sedan tidigare? Trekammarbrunnen kommer vara på samma plats som tidigare."

Att komplettera en slamavskiljare med en markbädd, det vill säga att anlägga en ny markbädd som reningssteg räknas som en ny anläggning. En ny anläggning kräver tillstånd.

Trekammarbrunnen fungerar som slamavskiljare och skyddar bädden från att sätta igen samt förbehandlar avloppsvattnet. En fråga att se upp med är statusen på den befintliga slamavskiljaren. Det är ju mäkta trist om en helt ny bädd skadas av att den gamla trekammarbrunnen inte fungerar som den ska. Inför en ny anläggning bör man även säkerställa att den befintliga trekammarbrunnen samt ledningarna från huset är täta.

Den som bistår med att ordna en ny anläggning behöver vara införstådd med att det finns en gammal trekammarbrunn och du som husägare och kund behöver diskutera vad som gäller mellan er om det skulle bli problem med den nya bädden. Avloppsguiden ser det som ett risktagande för husägaren att använda den gamla trekammarbrunnen. Men allt beror ju på åldern och statusen på den befintliga brunnen. Ansvaret för att anläggningen ska fungera som avsett faller alltid på den som ansvarar för verksamheten, det vill säga husägaren.

I detta svar har vi utgått från att avloppet har vattentoalett påkopplat. Det finns en regel om att avlopp från hushåll med vattentoalett påkopplat ska ha så kallad efterföljande rening efter slamavskiljning.

Om det handlar om ett avlopp utan vattentoalett, så kallat bad-, disk- och tvättavlopp (BDT-avlopp) krävs det att avloppsvattnet behandlas på något sätt som medger att bakterier kan bryta ned föroreningar. Detsamma gäller för avloppsrening med vattentoalett men kraven är högre och det krävs tillstånd. Om det är ett BDT-avlopp som får en ny markbädd krävs det en anmälan till miljökontoret.

Oavsett om det handlar om avlopp med vattentoalett eller inte behöver husägaren ta kontakt med miljökontoret innan åtgärd.

Varför ställer olika kommuner olika krav på avloppsanläggningar?

De lokala förutsättningarna avgör vilka krav som ställs på avloppsanläggningar. I tättbefolkade områden eller områden med känsliga sjöar och vattendrag blir kraven på rening högre. I glest befolkade områden med mindre känsliga vattendrag ställs inte lika hårda krav. Förutsättningarna kan också variera inom en och samma kommun.

Vad får jag göra på min tomt?

Det är miljö- och hälsoskyddsnämnden (eller motsvarande) i din kommun som avgör vilka krav som ska ställas på din avloppsanläggning. Du måste alltid söka tillstånd hos din kommun för enskild avloppsanläggning med ansluten vattentoalett. För enskild avloppsanläggning utan vattentoalett behövs ofta inget tillstånd, men du måste göra en skriftlig anmälan till kommunen. Kontakta miljökontoret (eller motsvarande) i din kommun för att se vad som gäller där du bor.

Vad ska ingå i en tillståndsansökan?

Exakt vad som ska ingå i en tillståndsansökan varierar från kommun till kommun, så kontakta alltid miljökontoret för information. Om viktig information saknas får inte miljökontoret fatta beslut, utan måste istället begära in kompletteringar. Du sparar alltså tid genom att skicka in en så komplett ansökan som möjligt. I en anmälan be­hövs i princip samma uppgifter som i en tillståndsansökan.

Läs mer om tillståndsansökan

Måste jag söka tillstånd för att byta slamavskiljare?

Nej, om du tar bort din gamla slamavskiljare och sätter dit en ny med samma funktion på samma plats behöver du inte söka tillstånd. Om du ändrar anläggningens plats eller funktion måste du däremot söka nytt tillstånd. Kontakta miljökontoret (eller motsvarande) i din kommun om du är osäker.